40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego powstała 1 stycznia 2000 roku w wyniku rozformowania 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-bombowego. Jest eskadrą Sił Szybkiego Reagowania, wyposażoną w samoloty Su-22M4K, przeznaczoną do zwalczania obiektów powietrznych, naziemnych i nawodnych przeciwnika oraz wykonywania innych zadań ogniowych i rozpoznawczych o charakterze operacyjno-taktycznym. 40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego została powołana na podstawie Rozkazu Dowódcy WLOP Nr 0142 z dnia 23 sierpnia 1999 roku wyniku rozformowania 40. Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w miejscowości Świdwin. Funkcjonować zaczęła od 1 stycznia 2000 roku. Kontynuuje tradycje 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego, z którego wywodzi się większość pilotów i personelu technicznego. Eskadra stacjonuje na lotnisku Świdwin, a organizacyjnie wchodzi w skład 1. Brygady Lotnictwa Taktycznego. 40 pułk sformowano w październiku 1951 roku w Krakowie, na bazie eskadry wydzielonej z 2 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego i nadano mu nazwę 40 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. W lutym 1952 roku pułk został przebazowany do Mierzęcic, a w styczniu 1953 roku do Świdwina. W 1971 roku 40 Pułk Lotnictwa Myśliwego przemianowano na 40 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego, a w 1982 roku na Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego. 23 sierpnia 1999 roku rozformowano 40 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego na ich bazie sformowano 39 Eskadrę Lotnictwa Taktycznego, 40 Eskadrę Lotnictwa Taktycznego i 11 Bazę Lotniczą w Świdwinie. W uzbrojeniu jednostki znajdowały się samoloty: Po-2, Jak-11, Jak-23, MiG-15, Lim-2, Lim-5, MiG-17PF, MiG-21, Lim-6, Su-22M4K. 40. Eskadra Lotnictwa Taktycznego uzbrojona jest w samoloty myśliwsko-bombowe Su-22, a klucz łącznikowy ma również TS-11.
Początek lat 50 – tych lotnictwo wojskowe przechodzi pierwszą rewolucję techniczną, przezbrajając się z samolotów tłokowych na samoloty odrzutowe, w sytuacji braku doświadczonej kadry szkoleniowej i finansowych trudności państwa.
Pierwsi piloci przeszkalani na samoloty myśliwskie Jak – 23, wykonywali loty szkoleniowe na samolocie Jak – 9 nazywanym AGATA z silnikiem odrzutowym uruchamianym silnikiem benzynowym. Podczas uruchamiania i wyłączania silnika powstawały płomienie wymagające interwencji strażaków.
W 1952 do 40 plm m. Kraków przybyło 13 pilotów promowanych 6 kwietnia 1952 roku w Radomiu. Promocja ta wykonywała już loty szkoleniowe na nowocześniejszym samolocie UT-MiG 15, 10 do 15 lotów szkolnych, potem loty samodzielne na Jak 23.
XXI wiek dla garnizonu świdwińskiego jest pod znakiem pełnych rocznic. W 2011 roku 17 kwietnia była 60 rocznica powstania 40 plm, którego szlak wiódł od lotniska w Krakowie, później przeniesiony do m. Mierzęcice, a 23 stycznia 1953 roku 40plm został przebazowany na nowo wybudowane lotnisko w m. Świdwin. Przebazowanie odbyło się w trudnych warunkach atmosferycznych w strefach śnieżycy, gdzie pilotami przebazowanych samolotów byli również 9 – ciu młodych pilotów, promocji 1952. Przebazowanie w takich warunkach po tak krótkim szkoleniu i ubogim wyposażeniu samolotu ukazuje talent pilotów i dużą wymagalność kadry instruktorskiej.
Na lotnisko przebazowano:
- samoloty bojowe 13 Jak 23,
- samoloty treningowe 2 UT – 2 i 1 Po – 2.
Pierwsi piloci, którzy przebazowali samoloty i stali się podstawą naszego lotnictwa w Świdwinie:
- ppłk. pil. Aleksy Czapliński – d-ca pułku, przyjmował s-ty jako kierownik lotów.
- mjr. pil. Czesław Smerdel - pomocnik d-cy ds. pilotażu.
- por. pil. Marian Chrzan – nawigator pułku.
- kpt. pil. Stanisława Kowal – d-ca I eskadry.
- por. pil. Błądek - d-ca III eskadry.
- por. pil. Arkadiusz Kurzawa d-ca II eskadry.
- por. pil. Tadeusz Rajski.
- por. pil. Henryk Pietrzak.
- por. pil. Tadeusz Mariański. Promocja 1952:
- chor. pil. Józef Olesiejuk.
- chor. pil. Stanisław Michniewicz.
- chor. pil. Edmund Dunaj.
- chor. pil. Włodzimierz Bielecki.
- chor. pil. Jerzy Rybicki.
- chor. pil. Gustaw Zabojszcz.
- chor. pil. Czesław Żurek.
- chor. pil. Feliks Komendacki.
- chor. pil. Zdzisław Studencki.
- ppor. pil. Stefan Żółtaszek.
W dalszej części historii przekazuję kilka zdjęć kroniki początku 40 plm, dzieje Państwa Olesiejuków, Pani Stefani i Pana pułk pil w stanie spocz. Józefa Olesiejuka.
Zebrał: Krzysztof Leszczyński
Dokumenty Muzeum
1) Uchwała nr 1/2011 W sprawie powołania przez Stowarzyszenie Przyjaciół Lotniska Wojskowego Świdwin dyrektora „Muzeum Lotnictwa Ziemi Świdwińskiej”
2) Uchwała nr 2/2011 W sprawie nadania przez Stowarzyszenie Przyjaciół Lotniska Wojskowego Świdwin „Regulaminu Muzeum Lotnictwa Ziemi Świdwińskiej(w organizacji)”
3) Uchwała nr 6/2010 w sprawie utworzenia przez Stowarzyszenie Przyjaciół Lotniska Wojskowego Świdwin „Muzeum Lotnictwa Ziemi Świdwińskiej”
4) Regulamin organizacyjny strona 1 strona 2 strona 3
Dyrektor
Mirosław Grodzicki
Zastępca Dyrektora
Teofil Bednarz
Kustosz Muzeum
Eugeniusz Pycka
Kontakt
Dyrektor Muzeum - Mirosław Grodzicki telefon 506 370 948
Prezes Stowarzyszenia - Krzysztof Ćwiertnia telefon 602 467 316
Wszystkie fotografie, materiały video oraz teksty prezentowane na stronach Stowarzyszenia Przyjaciół Lotniska Wojskowego Świdwin są chronione prawem autorskim! (Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83) Autorzy materiałów zamieszczonych na stronie nie wyrażają zgody na jakąkolwiek ich publikację lub modyfikację (w wydawnictwach, publikacjach, prezentacjach, stronach internetowych i w inny sposób ujęty w ustawie o ochronie praw autorskich) bez pisemnej zgody (w przypadku wykorzystania niekomercyjnego, zgoda może być wyrażona poprzez e-mail). W przypadku bezprawnego ich wykorzystywania (bez względu na to, czy działania związane z wykorzystaniem zdjęć miały charakter komercyjny, czy też niekomercyjny), autor materiału będzie występował na drogę prawną w celu wyegzekwowania przysługujących mu praw określonych w Ustawie o Ochronie Praw Autorskich. W myśl wspomnianej wyżej Ustawy dozwolony jest tak zwany użytek osobisty. Można więc przechowywać teksty i zdjęcia na własnym komputerze a także drukować je dla własnych potrzeb.
1. Statut Pobierz w wersji .doc lub .pdf
2. Protokół z Zebrania Założycielskiego Pobierz w wersji .doc lub .pdf
3. Uchwała o powołaniu Stowarzyszenia Pobierz w wersji .doc lub .pdf
4. Uchwała o wyborze Komitetu Założycielskiego Pobierz w wersji .doc lub .pdf
5. Uchwała o przyjęciu Statutu Pobierz w wersji .doc lub .pdf
6. Wniosek KRS-W20 Pobierz w wersji .doc lub .pdf
7. Wniosek KRS-WF Pobierz w wersji .doc lub .pdf
8. Postanowienie o wpisie str 1
9. Postanowienie o wpisie str 2
10. Zaswiadczenie o wpisie do KRS
11. Zaświadczenie o nadaniu numeru NIP
12. Zaświadczenie o nadaniu numeru REGON