płk pil. Józef Olesiejuk

płk pil. Józef OLESIEJUK


W nocy z 3 na 4 sierpnia 2024 roku, zmarł w swoim domu, w Świdwinie, płk pil. Józef Olesiejuk, zasłużony oficer Lotnictwa Polskiego, były dowódca 40. plm ze Świdwina i były starszy inspektor Bezpieczeństwa Lotów 3. BDLSzR i 3. BDLMB w Świdwinie.

Ten znakomity pilot i dowódca urodził się 10 lipca 1928 r. w Ługach Wielkich, pow. Siedlce. Po ukończeniu Liceum Ogólnokształcącego, 4 października 1949 r. został powołany do zasadniczej służby wojskowej w 7. Samodzielnym Pułku Lotniczym Bombowców Nurkujących w Poznaniu. Podczas służby odbył w tej jednostce kurs strzelców radiotelegrafistów samolotu Pe-2 i zdecydował się na zawód pilota wojskowego. 25 września 1950 r. został przyjęty do Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie. 31 kwietnia 1952 r. w Oficerskiej Szkole Lotniczej Nr 5 w Radomiu, otrzymał promocję na stopień chorążego pilota lotnictwa myśliwskiego i skierowany do 40. plm. 2 maja 1952 r. rozpoczął zawodową służbę wojskową w 40. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, który podlegał pod 7. DLM OPL w Krakowie. Następnie w styczniu 1953 r. 40. plm został przebazowany z Mierzęcic do Świdwina i podporządkowany pod 11. DLM ze Świdwina. Służąc w tym pułku do 6 stycznia 1963 r, był kolejno: pilotem, dowódcą klucza, szefem strzelania powietrznego i zastępcą dowódcy pułku. W okresie od 7 stycznia do 6 października 1963 r. był słuchaczem Kursu Doskonalenia Oficerów w Centrum Szkolenia Lotniczego w Modlinie. 7 października 1963 r. został dowódcą 40. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Świdwinie. Obowiązki dowódcy pułku pełnił do 14 sierpnia 1971 r. Następnie, do 31 sierpnia 1972 r., był starszym nawigatorem w 3. Brandenburskiej Dywizji Lotnictwa Szturmowo-Rozpoznawczego (BDLSzR) w Świdwinie. W okresie od 1 września 1972 r. do 1 marca 1973 r. był słuchaczem Wojskowego Wyższego Kursu Doskonalenia Oficerów w Wojskowej Akademii Lotniczej w Monino, w ZSRR. Po kursie ponownie był starszym nawigatorem 3. BDLSzR w Świdwinie. Od 3 września 1974 r. był starszym inspektorem Bezpieczeństwa Lotów najpierw w 3. BDLSzR. a od 1982 r. w 3. Brandenburskiej Dywizji Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego. Następnie pozostawał do dyspozycji dowódcy Wojsk Lotniczych, a 7 sierpnia 1989 r. odszedł do rezerwy.

Był pilotem wojskowym pierwszej klasy z nalotem ogólnym 2643 godziny i 43 minut na takich samolotach, jak: Po-2, Jak-18, Jak-11, TS-8Bies, TS-11 „Iskra”, UTMiG-15, Jak-23, Lim-1, Lim-2, Lim-2 bis, Lim-5, Lim-5P, Lim-6 i MiG-21. 13 maja 1953 r. przymusowo lądował w przygodnym terenie na samolocie Jak-23, z powodu awarii silnika.

Był Ikoną Lotnictwa Polskiego i znakomitym wychowawcą wielu pokoleń lotników polskich. Był profesjonalistą i perfekcjonistą. Za Swoją ogromną i wszechstronną wiedzę i wielkie doświadczenie był szanowany nie tylko w Świdwinie ale także poza nim. Uczestniczył w ćwiczeniach w kraju i za granicą.

Mieszkał z żoną Stefanią w Świdwinie. Miał syna Arkadiusza i córkę Beatę, którzy mają mają własne rodziny. Interesował się wydarzeniami politycznymi w kraju i na świecie. Uprawiał turystykę górską i narciarstwo.

Był odznaczony m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1983 r.), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1979 r.), Złotym Krzyżem Zasługi (1969 r.) i Srebrnym Krzyżem Zasługi (1959 r.). Posiadał tytuł honorowy i odznakę „Zasłużony Pilot Wojskowy" (nadane w roku 1979).

Niech Matka Boża Loretańska ma Go w Swojej opiece. Cześć Jego Pamięci!

Z wyrazami najwyższego szacunku Henryk Czyżyk

Prawa autorskie

Wszystkie fotografie, materiały video oraz teksty prezentowane na stronach Stowarzyszenia Przyjaciół Lotniska Wojskowego Świdwin są chronione prawem autorskim! (Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83) Autorzy materiałów zamieszczonych na stronie nie wyrażają zgody na jakąkolwiek ich publikację lub modyfikację (w wydawnictwach, publikacjach, prezentacjach, stronach internetowych i w inny sposób ujęty w ustawie o ochronie praw autorskich) bez pisemnej zgody (w przypadku wykorzystania niekomercyjnego, zgoda może być wyrażona poprzez e-mail). W przypadku bezprawnego ich wykorzystywania (bez względu na to, czy działania związane z wykorzystaniem zdjęć miały charakter komercyjny, czy też niekomercyjny), autor materiału będzie występował na drogę prawną w celu wyegzekwowania przysługujących mu praw określonych w Ustawie o Ochronie Praw Autorskich. W myśl wspomnianej wyżej Ustawy dozwolony jest tak zwany użytek osobisty. Można więc przechowywać teksty i zdjęcia na własnym komputerze a także drukować je dla własnych potrzeb.

Kontakt

Stowarzyszenie Przyjaciół
Lotniska Wojskowego Świdwin
ul. Połczyńska 32
78-300 Świdwin
NIP: 6722050157

REGON: 320728410
KRS: 0000337855
Data rejestracji: 23 września 2009 r.
stowarzyszenie.swidwin@op.pl

Losowa grafika

Logo stowarzyszenia